MANUELA REGUZZONI
Freelance
Manuela Reguzzoni è nostra socia dal 1999 ed è la rappresentante a Genova dell'Associazione Nazionale
LEND - Lingua e Nuova Didattica.
Dopo la laurea in Lingue e Letteraura straniere, ha conseguito l'abilitazione all'insegnamento della
Lingua Inglese.
Ha insegnato diversi tipi di Inglese per scopi specifici in varie scuole secondarie
(Business English, English for Tourism, Electricity, Radio Electronics, Mechanical Engineering, Draughtsmanship,
Dental Technology, English Literature) ed è esperta nell'insegnamento dell'Inglese Marittimo (Coperta, Macchine, Costruzioni navali, Skipper,
Piloti, ecc.) avendo insegnato all'Istituto Tecnico Nautico ‘S. Giorgio’ di Genova per 24 anni e in vari corsi
post diploma e facendo ricerca nel campo dell'Inglese Marittimo.
Ha anche insegnato nei corsi SSIS e TFA dell'Università di Genova e tenuto corsi IRRE e MIUR per docenti di ogni
ordiene grado (GE, ESP e CALL/ICT).
Ha pubblicato 4 libri di testo e vari articoli e ha tenuto laboratori e conferenze in seminari e congressi
nazionali e internazionali in Italia e in Gran Bretagna.
Ha conseguito un Master Degree: MSc in TESP, Teaching English for Specific Purposes, (Aston University,
Birmingham) e varie certificazion (Advanced Certificates) in:
- Principles of Teaching English as a Foreign Language (Aston University, Birmingham),
- Education and Professional Development (University of East Anglia, Norwich) and
- Teaching English and English Literature (Università di Tor Vergata, Rome ).
Attualmente insegna nei corsi di Allineamento dell'Accademia della Marina Mercantile di Genova e nei corsi
di formazione dei docenti di Scuola Primaria e si interessa di ricerca nel campo dell'Inglese Marittimo.
1. Principali argomenti di studio all'Università di Aston (Birmingham, UK) :
- Lexical Studies
Assignment: A Lexical Investigation into a Pedagogic Corpus of English for Maritime Studies.
- Course and Syllabus Design
Assignment: Planning for Innovation: A ‘Global’ Simulation for an Extensive Course in Maritime English.
- Analysing Spoken Interaction
Assignment: Marine VHF Radio Communications. Causes of deviation from the recommended language.
- Analysing Written Discourse
Assignment: The Rules of the Road’, Analysing and Teaching the Discourse of the COLREGs,
Convention on the International Regulations for Avoiding Collisions at Sea, 1972.
- Dissertation:
Designing Materials to Teach English for Maritime Studies: from Paper-Based to Electronic Materials.
2. Libri e articoli pubblicati:
- Reguzzoni, M. 2009. 'Virtual Learning Environments on the cheap: discovering the e-book format'. In Beaven, B. (Ed.).
IATEFL 2009 Cardiff Conference Selection. Canterbury: IATEFL.
- Reguzzoni, M. 2008. ‘Sexing up ESP teaching through ‘Global’ Simulations’. Atti del Seminario
Nazionale Lend Bologna.XXXVII/3: 135-138
- Reguzzoni, M. 2008. 'Designing a ‘portable’ Virtual Learning Environment virtually cost-free'. In Beaven, B. (Ed.).
IATEFL 2008 Exeter Conference Selection. Canterbury: IATEFL
- Reguzzoni, M. 2007. 'Sexing up ESP through ‘global’ simulations'. In Krzanowski, M. (Ed.). Current Developments in
English for Academic, Specific and Occupational Purposes. Canterbury: IATEFL
- Reguzzoni, M. 2006. ‘A Lexical Investigation into a Pedagogic Corpus of English For Maritime Studies’ Newsletter/
Journal of Professional and Academic English. 28:9-23.
- Reguzzoni, M. 2003.‘Post Conference Reflections’. In Pulverness, A. (Ed.). IATEFL 2003 Brighton Conference
Selection. Canterbury: IATEFL
- Reguzzoni, M. 2003. ‘Let’s board the Mary Celeste’. In Pulverness, A. (Ed.). IATEFL 2003 Brighton Conference
Selection. Canterbury: IATEFL
- Greenall, S., Reguzzoni, M. and Driscoll, L. 2001. new Move up modular 2, Grammar and Practice book 2.
Oxford: Heinemann/Le Monnier
- Greenall, S., Reguzzoni, M. and Pye, D. 2001. new Move up modular 1, Grammar and Practice book 1.
Oxford: Heinemann/Le Monnier
- Greenall, S. and Reguzzoni, M. 1998. Move up 2, Workbook. Oxford: Heinemann/Le Monnier
- Greenall, S. and Reguzzoni, M. 1998. Move up 1, Workbook. Oxford: Heinemann/Le Monnier
- Bosschart, G., Cornford, A. 1997. In Focus Intermediate - Teacher’s Book (Collaboration). Milan: Minerva Italica
- Bosschart, G., Cornford, A. 1997. In Focus Intermediate - Student’s Book (Collaboration to create language
activities and grammar notes). Milan: Minerva Italica
- Bosschart, G., Cornford, A. 1995. In Focus’ - Teacher’s Book 2.(Collaboration). Milan: Minerva Italica
- Bosschart, G., Cornford, A. 1995. In Focus - Student’s Book 2 (Collaboration to create language activities
and grammar notes). Milan: Minerva Italica
3. Materiali ON-LINE:
- Reguzzoni, M. 2006. 'ESP Teaching'. Università degli Studi di Genova, SCUOLA DI SPECIALIZZAZIONE
ALL'INSEGNAMENTO SECONDARIO, Attività Formativa a.a. 2005/2006, Materiale Lezioni Lingue Straniere, Didattica delle
microlingue (Laboratorio di inglese)
(Retrieved 6 October 2012 from http://www.ssis.unige.it/0506Materiale_Lingue_Straniere.html)
- Reguzzoni, M. 2005.'Verifica, valutazione e terapia dell’errore'.
Università degli Studi di Genova, SCUOLA DI SPECIALIZZAZIONE ALL'INSEGNAMENTO SECONDARIO, Attività Formativa
a.a. 2004/2005, Materiale Lezioni Lingue Straniere (Laboratorio di inglese).
(Retrieved 6 October 2012 from http://www.ssis.unige.it/MaterialeSSIS0405Lingue.htm)
- Reguzzoni, M. 2005.'Didattica delle microlingue '
Università degli Studi di Genova, SCUOLA DI SPECIALIZZAZIONE ALL'INSEGNAMENTO SECONDARIO,
Attività Formativa a.a. 2004/2005, Materiale Lezioni Lingue Straniere, (Laboratorio di inglese)
(Retrieved 6 October 2012 from http://www.ssis.unige.it/MaterialeSSIS0405Lingue.htm)
- Reguzzoni, M. 2003. 'Unità didattica sulle nuove tecnologie'. INDIRE. FoR TIC, corso di formazione a distanza per
docenti sulle nuove tecnologie, Contributi per le lingue Straniere, Modulo 3 B/11.
(Retrieved 8 November 2007 from http://puntoeduri.indire.it)
- Reguzzoni, M. 2003. 'Scoprire i registri linguistici con ‘Ghost Walks’ e TIC'. CEDE - Studi di Caso sull’uso delle nuove
tecnologie didattiche (TIC). (Retrieved 6 October 2012 from
http://www.indire.it/studidicaso/html/index.php?id_cs=275=)
4. Laboratori e conferenze in Seminari e Congressi nazionali e internazionali
- Reguzzoni, M. 2012.'Building and using field-specific corpora to enhance ESP teaching'. Presented at
the 45th International IATEFL Annual Conference & Exhibition, Glasgow, UK, 19-23 March 2012
- Reguzzoni, M. 2009. ‘Investigating IMO Standard Marine Communication Phrases (SMCP)’. Presented at
ASTON CORPUS CONFERENCE for POSTGRADUATE RESEARCHERS, Aston University, Birmingham, UK, 3 May 2009
- Reguzzoni, M. 2009. 'Come creare un ambiente di apprendimento virtuale ‘portatile’ a costo zero per sviluppare
le competenze e l’autonomia del discente’. Workshop at Seminario Nazionale LEND
“Educazione linguistica e approccio per competenze: norma, uso, apprendimento”, Catania,I, 29-31 October 2009.
- Reguzzoni, M. 2009. 'How to create an ‘all inclusive’ Virtual Learning Environment (VLE) for free'. Presented
at IATEFL Learning Technologies SIG/British Council Milan 'Innovations in Teaching Children &
Teenagers', Milan, I, 23 - 25 March 2009
- Reguzzoni, M. 2009. 'VLEs on the cheap: discovering the multi-purpose e-book format'. Presented at
the 43nd International IATEFL Annual Conference, Cardiff, UK, 31 March- 4 April 2009
- Reguzzoni, M. 2008.‘An investigation into a pedagogic corpus of Maritime English (ME)’ Presented at
ASTON CORPUS CONFERENCE for POSTGRADUATE RESEARCHERS, Aston University, Birmingham, UK, 24 May 2008
- Reguzzoni, M. 2008. 'Designing a ‘portable’ Virtual Learning Environment virtually cost-free'. Presented
at the 42nd International IATEFL Annual Conference, Exeter, UK, 7-11 April 2008.
- Reguzzoni, M. 2007. ‘ESP teaching today. What can ICT do to enhance it?’. Workshop at IATEFL
Learning Technologies SIG/British Council Milan: ‘Learning Technologies: Bridging the Gap between Technology
and Pedagogy’, Milan, I, 26-28 November 2007
- Reguzzoni, M. 2007. ‘Apprendere le microlingue oggi: percorsi di co-operazione creativa’. Workshop at
Seminario Nazionale LEND, Lingua e Nuova Didattica: “Insegnare e apprendere le lingue in un mondo che cambia”,
Bologna, I, 18 - 20 October 2007
- Reguzzoni, M. 2006. ‘Let’s not wait for creativity in ESP to grow!’. Workshop at
the 40th International IATEFL Annual Conference, Harrowgate. UK, 8-12 April 2006.
- Reguzzoni, M. 2005.‘Sexing up ESP teaching’. Workshop at the 39th International IATEFL Annual Conference,
Cardiff, Wales, 5 - 9 April 2005
- Reguzzoni, M. 2004.‘Using poems, songs, sea-shanties and game-like activities to teach Maritime English’ .
Workshop at the 38th International IATEFL Annual Conference, Liverpool, UK, 13 - 17 April 2004
- Reguzzoni, M. 2003. ‘Let’s board the Mary Celeste’. Workshop at the 37th International IATEFL Annual Conference
Brighton, UK, 17-21 April 2003
- Reguzzoni, M. 2001.‘How about a Ride on the Titanic?'. Workshop at the 35th International IATEFL Annual Conference,
Brighton, UK, 17-21 April 2001
- Reguzzoni, M. 2000, ‘Its Talk-Show Time’. Workshop at XXV TESOL National Seminar, Assisi,I, November 2000
- Reguzzoni, M. 2000. ‘It’s show time’. Workshop at the 34th International IATEFL Annual Conference
Dublin, Eire, 28-31 March 2000
- Reguzzoni, M. 2000, ‘How about a Ride on the Titanic?'. Workshop at the XXIII TESOL National Seminar-‘Linking
Life, Language and Learning’ Rome, I, 20-21 November 1998
- Reguzzoni, M. 1997,'Il Talk-show e le attività teatrali , strumenti di ‘collaborative learning’ per una
prospettiva inter/culturale’. Workshop at Seminario Nazionale LEND di Studi e Aggiornamento
sul tema ‘Culture Europee e Politiche Linguistiche’, Milan, I, 16-18 October 1997
|